Objawy dysfunkcji Integracji Sensorycznej:
- Nadpobudliwość, nadruchliwość, słaba koncentracja uwagi
- Obniżony próg bólu
- Wrażliwość na światło, dźwięki, dotyk
- trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate)
- dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem z wyciszeniem się
- dziecko źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnima problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów
- ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie
- podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
- jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu
- trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza
- jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte
- w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno
- nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie
- wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy,
- często zdarza się, że wpada na meble, ściany, inne dzieci
- niewłaściwie trzyma przedmioty codziennego użytku, np., sztućce, kredki, itp.
- unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem
- uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego, jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała
- przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku
- w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu
- często myli stronę prawą i lewą, ma słabe wyczucie odległości
- nie ma dominacji jednej ręki
- ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy
- ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
- sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy
- nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to
- gryzie rodziców, szczypie, domaga się silnego przytulania, jest pobudzone emocjonalnie i fizycznie.