Przyczyny problemów z wymową:
- Zbyt długie karmienie butelką;
- Zbyt długie ssanie smoczka;
- Ssanie kciuka;
- Dłużej utrzymujący się katar;
- Przerośnięty trzeci migdał;
- Problemy z przerośniętymi migdałkami podniebiennymi;
- Infantylny sposób połykania;
- Wada zgryzu;
- Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub wędzidełka wargowe;
- Wczesna próchnica zębów mlecznych;
- Rozszczep podniebienia lub /i warg;
- Nieprawidłowe oddychanie;
- Niedosłuch;
- Dostarczanie nieprawidłowych wzorców wymowy (mówienie zdziecinniałe do dziecka).
Czego możesz się spodziewać podczas wizyty u logopedy?
- Sprawdzenia budowy aparatu artykulacyjnego (zgryz, język, podniebienie);
- Badania sposobu połykania;
- Pytań dotyczących: rozwoju mowy dziecka, rozwoju psychomotorycznego, przebiegu ciąży i porodu;
- Zbadania sposobu realizacji wszystkich głosek języka polskiego;
- Zbadania słownictwa dziecka, sposobu jego wypowiadania się;
- Badania pamięci słuchowej dziecka;
- Badania analizy i syntezy słuchowej, pisania i czytania u dzieci siedmioletnich
- i starszych;
- Sprawdzenia sposobu oddychania, tempa mówienia, rodzaju fonacji.
Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej?
- Od rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy;
- Od sprawności umysłowej dziecka;
- Od sprawności aparatu artykulacyjnego;
- Od systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń
- z dzieckiem w domu;
- Od wczesnego rozpoczęcia terapii;
- Od aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii;
- Od porozumienia terapeuty z rodzicem.
Od czego zależy czas trwania leczenia logopedycznego?
- Od rodzaju zaburzenia;
- Od rozległości deficytów;
- Od wieku dziecka, w którym zgłoszono je na terapię;
- Od współpracy terapeuty z rodzicami;
- Od systematyczności w ćwiczeniach z dzieckiem.
Kto wspomaga logopedę w jego pracy?
- Psycholog - określa poziom rozwoju wszystkich funkcji poznawczych i rozległości ewentualnych deficytów;
- Ortodonta - zbaada budowę zgryzu i ustali program ewentualnego leczenia (aparat ortodontyczny, ćwiczenia, zabiegi);
- Laryngolog - zbada budowę jamy ustnej, nosowej, pomoże usunąć przyczyny problemów z oddychaniem (trzeci migdał, skrzywiona przegroda, katar, polipy), podetnie skrócone wędzidełko, zbada słuch;
- Foniatra- zdiagnozuje ewentualne problemy z głosem i ustali rodzaj leczenia;
- Pedagog - bada poziom umiejętności szkolnych dziecka: pisania (ortografia), czytania, rozumienia przeczytanych treści oraz podejmie pracę w celu wyrównania deficytów w zakresie wyżej wymienionych umiejętności;
- Pediatra - służy rodzicowi pomocą, w dotarciu do wszystkich w/w specjalistów.
Bibliografia:
- Portale internetowe: logopedia.pl oraz poradnik-logopedyczny.pl;
- J. Cieszyńska, M. Korendo ,Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2008;
- Anna Tońska – Mrowiec, Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne;
- Antos D, Demel G, Styczek I, Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1978;
- Chmielewska E, Zabawy logopedyczne i nie tylko - poradnik dla nauczycieli i rodziców .